130 przegubowych autobusów elektrycznych otrzyma Warszawa dzięki dofinansowaniu przez Unię Europejską. Miejskie Zakłady Autobusowe podpiszą dziś stosowną umowę ze Skarbem Państwa reprezentowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Projekt, który będą realizowały Miejskie Zakłady Autobusowe, obejmie zakup 130 niskopodłogowych autobusów wraz z infrastrukturą towarzyszącą czyli siecią ładowarek ulicznych. Całkowity koszt projektu to 417.501.729,00 złotych, koszty kwalifikowalne to 300.000.000,00 złotych, a kwota dofinansowania to 180.000.000,00 złotych

Dostawy 130 autobusów elektrycznych dzięki dofinansowaniu UE to główny element programu wprowadzania pojazdów bezemisyjnych na Trakt Królewski. Władze miasta i Miejskie Zakłady Autobusowe chcą aby do 2020 roku z Krakowskiego Przedmieścia i Nowego Światu zniknęły autobusy napędzane olejem napędowym. Dzięki temu z najważniejszego deptaka stolicy znikną ostatecznie spaliny, będzie też znacznie ciszej.

Pierwsze inwestycje elektromobilne zostały poczynione już wcześniej. Miejskie Zakłady Autobusowe już od 2012 roku testowały modele autobusów elektrycznych różnych producentów polskich i zagranicznych, a w 2015 kupiły pierwszych dziesięć sztuk elektrobusów marki Solaris Urbino 12 Electric, które w komplecie zostały skierowane do obsługi linii 222. Jesienią tego roku stołeczny przewoźnik wzbogacił się o dziesięć kolejnych pojazdów elektrycznych – tym razem marki Ursus CitySmile 12 Electric. Po zainstalowaniu ładowarki ulicznej przez ulicy Konwiktorskiej zostaną one skierowane do obsługi docelowej dla nich linii 178.

W fabryce w Bolechowie trwa budowa kolejnych autobusów elektrycznych dla MZA. Firma Solaris Bus & Coach wiosną dostarczy do Warszawy dziesięć autobusów Solaris Urbino 12 Electric nowej czwartej generacji. W przyszłym roku miejska spółka będzie więc posiadała 30 autobusów elektrycznych klasy maxi (o długości 12 metrów), które w komplecie będą eksploatowane przez zajezdnię „Woronicza”.

Przegubowe autobusy elektryczne dostarczone w ramach podpisywanej dziś umowy będą bazowane już w innym miejscu. Dla nich powstanie najnowocześniejsza w Polsce zajezdnia przy ulicy Redutowej. Pojazdy będą tam garażowane w parkingu wielopoziomowym, a ekologiczny zakład będzie wyposażony w energooszczędne pompy ciepła, LED-owe oświetlenie i dużą powierzchnię zieloną na dachach obiektów.

Projekt Zakup taboru autobusowego (130 niskopodłogowych autobusów niskoemisyjnych) wraz z infrastrukturą towarzyszącą jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Fot. B. Kosiński / MR Paweł Nowak